BAK KE KOMO PRODUCTION PRESENT .............................

Tuesday, December 11, 2012

Tutup Kedai

Akhirnya semua tekukur dan merbok dalam peliharaan telah kon lepaskan. Tiada lagi bunyi derak dan lambung guk di rumah. Berkali-kali kon cuba untuk lepaskan tekukur tetapi gagal. Kali ni kon nekad. Susah untuk menjauhkan aktiviti yg dimulakan sejak kecil lagi. Mungkin dimasa akan datang kon akan pelihara semula tekukur dan merbok apabila mood datang semula. Lokasi tekukur dilepaskan di kebun kon. Dalam dok sibuk2 berkebun dapat jugak dengan sora burung.











Bila dah takde tekukur ni banyak pulak Otai yg nak bagi denak baru. Kuat betul dugaan nih.

Makan Durian

Hari sbatu yg lepas kon menerima kunjungan beberapa rakan dari KL yg berhajat untuk makan durian. Nasib baik masih ada lagi buah.




Aksi Pok Mat dan Amai cuba membuka durian sedaler....

Wednesday, October 17, 2012

Evolusi Permotoran

Industri permotoran sentiasa berubah, aku juga terlibat sama dalam sejarah permotoran.


Moto pertama: Honda Hawk. Banyak jasa moto ni saat org lain pakai moto jepang aku guna moto nih. Time tu palang besi kiri kanan ada lagi. Masih dalam simpanan dan digunakan utk angkut barang berat. Dulu masuk kategori power laaa. Ayah aku dok hangin bila aku bawak moto nih.




Moto Kedua Yamaha Sport 110: Moto second masa masuk ITM. Brader yg jual moto ni dah modified utk racing. Tahan lasak dan berjasa sepanjang di ITM. Tapi yg tak tahan bunyi ekzos yg kuat boleh buat org lain bangun tido. Dari jauh boleh cam moto sape. Inilah moto buat modal ngorat. hahahaha. Tempoh penggunaan 4 tahun

 Moto ke 3 Kriss 110: Mula kerja beli moto ni dan Yamaha Sport simpan utk buat ronda kampung. Dah merantau sampai kuala terengganu. Moto yg baik dan digunakan selama 6 tahun. Masalah utama moto ni ialah bila nak start moto rasa kosong(susah nak start). So cara mudah nak start turun bukit masuk gear 2 abis cerita. Banyak kali tukar dia punya one way starter tapi masih tidak berjaya. Akhirnya kon tolak kat kedai.
Moto ke 4 Honda Wave 125: Setiap kali tukar moto mesti carik CC yg tinggi sket. Moto paling tahan lasak. Cuma masalah nya cover setnya baru setahun pakai dah longgar san sini. Habis segala ceruk hutan dah masuk. Org pakai scrambler aku pakai moto kerja. Moto paling sesuai jalan jauh, lagi panas enjin rasa makin laju. Tp jodoh tak panjang pakai selama 6 tahun kon tukar moto lain pulak utk ubah cite rase. Moto tolak kat kedai.

Moto ke 5 XXXXX: Yg ni kon cite  bila dah jual nanti ......

Monday, August 6, 2012

Akhirnya.....Penarikan Balik Larangan Sementara Menangkap Burung Liar Ditamatkan

Sejak daripada kes selsema burung, lesen memelihara burung yg dilindungi dibekukan. Pada 2 Ogos satu pemberitahuan oleh pihak perhilitan bahawa larangan sementara menangkap burung ditarik balik.

Lesen-lesen yang terlibat adalah seperti berikut:

a. KPM 17A – Lesen burung buruan

b. KPM 18A- Lesen burung liar lain yang diperlindungi

c. KPM 22A- Lesen tangkap Murai Batu dan Mata Putih

d. KPM 24A- Lesen Untuk Menempatkan atau Mengurung Binatang-binatang Yang Diperlindungi atau Burung-burung liar Yang Diperlindungi


Terima kasih kepada pihak perhilitan dan juga Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar YB. Dato Sri Douglas Uggah Embas atas tindakan yang tepat. Ini kerana kon tengok sepanjang larangan tersebut aktiviti menangkap/memelihara hidupan liar masih berterusan. Banyak rumah-rumah masih memelihara burung kawalan tanpa lesen dan kawalan. Ini merugikan pihak perhilitan dari segi kawalan jumlah binatang yg disimpan serta pendapatan dari fii bayaran lesen.

Kon rase lepas ni banyak laaa org gantung serindit dan puling depan rumah tanpa rasa bimbang dengan pihak berkuasa. Tapi berapa harga lesen serindit nie....

Monday, July 23, 2012

Durian mula berputik.... Part 1










Sekali lagi musim durian akan bermula semula mengikut kitaran alam yg ditetapkan olehNya. Kalau tengok putik macam boleh jadi banyak jer, tp biasanya sikit je yg lekat. Apa pun.... tungguuuuu perkembangan seterusnya langsung dari kebun selekoh pak mail gemeti. muahahaha....



Guppy

Guppy dalam simpanan. Susah sangat bela ikan sungai, kon bela ikan ni plak. Tak sangka mudah pulak biak. Tak payah on kan pump, cukup seminggu sekali jek utk bersihkan sampah dalam akuarium.




















Masih dalam proses mengenal jantan betina. Lepas ni kon bukak kedai akuarium plak...hehehe

Wednesday, July 18, 2012

Jebak Baru









Jebak serindit baru dalam koleksi. Kombinasi rotan dan lidi buluh. Saje guna lidi buluh berbanding dawai tayar moto, baru ada feel meraut buluh. Masih dalam proses ujian.

Tuesday, July 17, 2012

KEDAI BURUNG PART 2

Lagi lokasi kedai haiwan peliharaan untuk rujukan rakan semua. 

Kedai kat bawah ni namanya Hijau Kuning(tengok logo dah tau). Lokasinya disimpang traffic light kg ketari. Hanya jual ikan hiasan, sangkar dan peralatan pancing. Kedai kurang lengkap siket tp kalau nak dpt sangkar layang unik sket ada kat sini tp tiada dikedai lain. Kategori kedai baru.












Ah Leng Tackle juga menjual peralatan pancing, sangkar dan juga makanan burung/ayam. Lokasi tengah bandar bentong. Sapa nak gi Raub akan nampak kedai ni. Kedai baru dan lengkap peralatan nya.












Juga kedai baru. Ada jual burung,ayam serama,ikan,arnab dan anak ayam/itik. Harga ok laaaa. Kedai agak jauh siket dipinggir bandar bentong. Lokasi di desa damai jalan menuju ke raub. Macam-macam adaaaaaaa. 

SICURO DI VOLARE

video

Dah banyak jasa pada aku. Akhirnya dilepaskan ke satu lokasi rahsia untuk membiak dan mencari awek-awek cun diluar sana.

Monday, February 27, 2012

Pahlawan Terakhir

Lama dah tak memikat sejak denak kena rembat. Hampir setahun lamanya. Kat rumah ni laaa satu-satunya pahlawan tekukur yg ada dan masih bertahan. Cacat sket sebabnya kepaknya jatuh sebelah. Tetiba jee naik semangat nak memikat bila tengok tekukur sekor ni asyik menekan sorang-sorang dok cari member sparing. Nanti hujung minggu try bawak ke laman nak tengok boleh jadik ke tidak burung sekor ni.

video

Tulang Sotong

Puas kon cari camna rupa tulang sotong untuk diberikan pada burung seperti serindit dan budgie. Akhirnya dapat juga.


Ni laa rupenya tulang sotong. Bau dia kureng siket. Tak tahulaa sesuai tak utk tekukur. Tp budgie memang suka. Harga tak ingat laaa pulak.