BAK KE KOMO PRODUCTION PRESENT .............................

Tuesday, November 5, 2013

PAHANG JUARA

WALAU PUN LAMBAT KON NAK UCAPKAN KEPADA PASUKAN BOLA PAHANG TAHNIAH KERANA MENJUARAI PIALA MALAYSIA. DAH LAMA MENANTI BARU TERHASIL. SEMOGA TAHUN DEPAN DAPAT LAGI.

Friday, October 4, 2013

Melawat Reban Kambing Jaa

Minggu lali kon pegi reban kambing member. Lawatan sambil cilok tahi kambing untuk buat baja.
Rumah kambing macam kondo. Tinggiiiii.
Dua jenis kambing yg dipelihara. Salah satunya jenis biri-biri. Lagi satu tak tahu baka apa.
Terima kasih kepada saudara Jaa kerana membenarkan Kon cilok tahi kambing.

Monday, September 9, 2013

Lesen Murai Batu 2

Lesen menangkap yg dikeluarkan oleh pihak perhilitan. Sah sehingga disember 2013 untuk tangkapan burung murai batu sebanyak 3 ekor sahaja. Kos RM60 untuk tangkapan 3 ekor murai batu dan tambahan RM60 untuk mendapatkan lesen memelihara pula. Saiz lesen besar lesen memandu jek. Di fahamkan jika lesen hendak dipindah milik kepada orang lain boleh dilakukan tetapi perlu merujuk kepada pihak perhilitan.

Note: Lesen untuk memelihara ayam hutan RM10 seekor(jika ayam simpan dalam reban). Jika ayam lepas tak payah lesen. Lepas ni cite pasal ayam hutan plak.

Merbah Kunyit

video

Merbah kunyik member. Dari segi rupa sama macam merbah kapor cuma bezanya bulu badan ada berwarna kuning. Untuk pelihara merbah ini memerlukan lesen dari jabatan perhilitan. Waktu dulu pernah juga tangkap. Sangat senang dan mudah didapati. Sekali pasang jebak boleh dapat dua ekor. Dari segi suara kurang menarik tetapi ada yg kata best. Rata-rata mereka yg pelihara merbah kunyit ni mesti bulunya teruk dan tidak terurus. Tidak seperti pelihara merbah jambul dan haji. Mungkin sifatnya yg terlalu liar.


Tuesday, July 30, 2013

Cabutan Undi Murai Batu.


Pada 23hb Julai lalu adalah hari yg paling mendebarkan bagi semua pemohon lesen murai batu. Sejak awal pagi dimaklumkan sudah ada yang berbaris untuk mendaftar kehadiran untuk cabutan undi. Lokasi cabutan undi di hadapan pejabat Perhilitan Temerloh Pahang. Pelbagai kaum yg hadir termasuk wanita mencuba nasib pada hari tersebut. Dapat dilihat kemesraan antara peminat murai batu berbual tidak kira bangsa. Masing -masing bertukar pandangan dan pendapat. Ada yg datang dari Kuantan, Rompin, Lipis dan juga Raub.

Tepat jam 9.30 acara bermula dan semua yg hadir berdebar2. Kon lihat ada juga yg mulutnya terkumat-kamit tak tahu laaa berzikir atau baca ayat tertentu agar nama mereka naik utk memiliki lesen murai batu. Maklum laaaa pada awalnya lesen dikeluarkan sebanyak 50 sahaja. Acara dimulakan dengan ucapan pengarah perhilitan Pahang iaitu Pn Khairiah Mohd Shariff. Beliau memberikan kejutan kepada hadirin dengan mengumumkan jumlah lesen yg akan dikeluarkan sebanyak 150 dan bukan 50 sahaja. Beliau juga maklumkan semua yg hadir akan dapat lesen kerana jumlah yg datang hanya 123 org. Apa lagi semua org bersorak. Hilang segala debaran. Dimaklumkan cabutan ini dilakukan diseluruh negara serentak.

Ini adalah slip mengesahkan pengundi berjaya utk mendapatkan lesen memburu burung murai batu. Lesen memburu hanya akan dikeluarkan dalam tempoh 2 minggu lepas tarikh cabutan. Lepas dpt murai baru pegi perhilitan semula untuk dapatkan lesen menyimpan.

Note: Terima kasih kepada pengarah perhilitan Pn Khairiah Mohd Shariff dan juga pegawai di Perhilitan Temerloh yg sudi melayan karenah mereka yg hadir. Terima kasih daun keladi, tahun depan kon pulak nak cabut undi.

Monday, July 15, 2013

Lesen Murai Batu dan Kelicap kunyit

Semalam 15.7.13 tamat tempoh untuk memohon lesen memelihara murai batu dan kelicap kunyit di negeri Pahang. Tak pasti plak ia melibatkan seluruh negeri pahang atau kawasan tertentu. Lesen yang dikeluarkan hanya sebanyak 50 sahaja. Tarikh cabutan undi akan dilaksanakan pada 23.7.13 di Pejabat Perhilitan di Temerloh Jalan Bahagia. Rasanya peminat murai batu dan kelicap kunyit lebih daripada 50 dan jumlah lesen yg dikeluarkan tidak mencukupi.

Dua ekor murai batu yg kon temui mati dan dibuang tepi kolam renang. Mungkin sebab kurang pengetahuan cara memelihara menyebabkan burung ini mati. Satu kerugian besar. Harus laaa lesen keluar 50 jer.

Saturday, June 29, 2013

KL-Yangoon-Myawaddy-Bangkok

Minggu ni kon kena outstation. boring sket. Walau macam manapun tetap kena pegi. Kali ni kon harap dapat tengok bagaimana org di Myanmar pelihara burung.
 Hotel tempat menginap.
 Antara kedai makan islam yg ada.
 Bas express dari Yangoon ke Paan.
 Ingatkan bas express tp macam bas kampung. Siap ada org duduk tengah lorong. Tempoh perjalanan 8 jam. Lepas tu tukar naik van plak.
 Kedai tayar yg ada. Sempoi habis.


 Semasa berehat sebab jalan jem akibat tanah runtuh lepak kedai makan. Ada org bawak tekukur 6. Harga 1000 kyat sekor atau dlm rm3 ringgit.
 Kedai makan.
 Jalan jem.
 Cara simpan tekukur.
 Kali kedua jalan jem akibat tanah runtuh. Tempoh perjalanan dari Yangon ke Myarwaddy 24 jam.
 Dalam masa jalan jem libas makan durian dulu.

 Kedai barangan antik di Myarwaddy. Semua radio boleh pakai.
 Lagi sekali belasah durian di Myarwaddy.
Happy Ending. Ada plak binatang ni lepak depan ofis.







Wednesday, June 12, 2013

Merak Sesat

Mana datang burung merak ni, pagi2 lagi dah ada kat rumah mertua sambil bertenggek atas pasir. Ekor pendek lagi. Tak sempat nak rapat dah cabut lari. Patut laaa mertua dok complain makanan ayam selalu habis. Ada pendatang baru rupanya.





Tuesday, June 4, 2013

Murai Batu

Suara Murai Batu di kebun kon. Biasa susah murai batu ni nak bunyi jika ada org. Mungkin dia nak bertuan kan kon. Tak pernah bela lagi burung nih. hahahaha tunggu..


video

Monday, June 3, 2013

Kenangan Serindit

Salam Sejahtera,

Tengah delete data dalam pc, jumpa video kon lepaskan serindit. Sebelum delete upload dlm blog untuk kenangan. Seekor merah dan tiga capuk(rintik2).  Kon lepaskan di kawasan pinggir hutan. Dari kecik dah suka bela serindit dan masa tu serindit tengah banyak. Disebabkan jumlah serindit di kg kon hampir pupus jadi kon lepaskan serindit peliharaan agar dapat membiak semula. Nak harap membiak dalam sangkar memang tak pernah jadi pun. Sifat serindit yg sukar membiak dlm sangkar tidak seperti budgie dan love bird.

video
video
video
                                       Serindit merah hampir-hampir masuk dalam semak.

Wednesday, May 1, 2013

Trip Bangkok ke Khon Kean

On the way dari Khon Kean ke Bangkok, singgah R&R utk berehat setelah 4 jam perjalanan. Dalam kon duduk releks dengar bunyi burung. Pegi ronda-ronda jumpa dua reban besar yg menempatkan burung jenis Loriket agaknya dan Cockteil. Gambar gelap siket sebab hari malam.



Wednesday, March 27, 2013

Cabaran...


Bila takde merbuk dirumah, bukan main berani lagi merbuk liar datang carik makan sampai dalam kawasan pagar. Dulu punya laa payah nak datang macam ni. Nasib baik lantai simen, kalau tak mahu jugak pasang racik buat lepas gian.haha